Recensie De Nachtlantaarn

Na enorm onder de indruk te zijn van De goudvisjongen, was ik blij dat ik mee mocht lezen in de leesclub die Kinderboeken mocht organiseren voor uitgeverij Meis en Maas. Mijn belevenis van het verhaal lees je hieronder.

Midden in de nacht vluchten Nathan en zijn moeder weg uit hun huis, Weg van Gary. Ze nemen hun intrek in een verlaten, oud huisje in het bos. Ondanks de situatie probeert zijn moeder er het beste van te maken. Wanneer ze vertrekt om boodschappen te doen blijft ze wel erg lang weg… Zelfs de volgende morgen is zijn moeder niet terug.. Waar is ze gebleven… Wanneer komt zijn moeder weer terug? Heeft ze hem alleen gelaten? Of heeft Gary haar gevonden. Terwijl de angst de overhand neemt bij Nathan komt er een verloren vriend om de hoek kijken, en zal de vriendschap met de mysterieuze Kitty hem helpen zijn angsten onder ogen te komen en te trotseren. Zal hij zijn moeder weer zien?

Bij de start van het boek zit je vol met vragen. Vragen die tijdens het verhaal beantwoord worden. Het boek neemt je mee op een reis in het zelfvertrouwen van de hoofdpersoon. Van een hele bange jongen zie je hem met steun van zijn onderbewustzijn en fantasie uitgroeien tot een jongen die een enorme stap durft te maken. Een stap zo groot dat hij daarmee zelfs de vraag beantwoordt die je het hele boek bezig houdt… Waar is zijn moeder. De kracht van zijn eigen oplossende vermogen, teruggevonden door zijn eigen fantasie, helpt hem overleven. Een boek die je leert dat je de kracht uit jezelf kan halen zelfs als je niet meer in jezelf geloofd of verlamd bent door angst.

Een boek die de spanning vanaf het begin opbouwt en tot het einde vol blijft houden. Het verhaal was hier in huis een puntje van herkenning, Te groot voelen voor je fantasievriendje maar er nog veel steun uit kunnen halen. Een verhaal over angsten overwinnen, vriendschappen koesteren en vooral je eigen moed terug vinden.

Lisa Thompson
Deze schrijfster had mijn hart gestolen na haar eerste boek ‘De goudvisjongen’. Een geweldig meeslepend boek. Zou ze haar debuut kunnen evenaren.. En wat mij betreft is dat gelukt. Haar kracht ligt bij deze 2 boeken in het sterk neerzetten van een kwetsbare hoofdpersoon die zijn eigen kracht terug lijkt te vinden met behulp van vriendschap en volharding. Ze schrijft beeldend, je kan je precies voor de geest halen hoe het eruit moet zien. Ik kan niet wachtend op haar volgende boek.

Anneke Bok heeft dit boek prachtig vertaald uit het Engels.

Uitgeverij Meis & Maas heeft als missie kinderen weer aan het lezen te krijgen. Het binnen krijgen van het boek was een feestje, Om het boek nog levendiger te maken kregen we er de beschrijving bij hoe onze eigen nachtlantaarn te maken.

Gegevens De nachtlantaarn:

Titel: De Nachtlantaarn
Oorspronkelijke titel: The Light Jar