Vol hoofd

De stoom komt nog net niet uit de oren, het punthoofd is niet letterlijk zichtbaar in de vorm van een punt, maar de blik van de ogen zegt genoeg. Als een vulkaan die op punt van uitbarsten staat zijn er genoeg zichtbare kenmerken die eigenlijk vragen om evacuatie en maar laten ontploffen zonder gevaar voor anderen….Prikkels wegnemen, rust, en hopen dat we de ontploffing van het punthoofd in goede banen kunnen leiden, want dat het gaat ontploffen is duidelijk, alhoewel we zijn al bezig met de ontploffing. Samen aan de slag hoe we het punthoofd kunnen verminderen die fase zijn we voorbij. Wel moeten we aan de slag met de vraag hoe gaan we voorkomen dat we volgende keer weer op dit punt komen.
We hebben de tools in huis, we weten hoe we situaties aan kunnen pakken, we weten wat nodig is om een explosief punthoofd te voorkomen, en toch is het soms niet te voorkomen. En soms hebben we een moment in huis dat we niet 1 punthoofd rond hebben lopen maar 2 wat uiteindelijk resulteert in 3 punthoofden, want soms is het voor mama toch ook echt te veel. Met elk kind in hun eigen kamer om het punt hoofd wat te verminderen, sla ik zelf aan het puzzelen, Wat veroorzaakte het punthoofd, wat gaan we doen om dit te verminderen/ te voorkomen.Waar moeten we het toepassen. Wie heb ik daarvoor nodig, Wanneer kunnen we dat toepassen. Hoe gaan we dat toepassen.
In beide gevallen is de oplossing duidelijk, met het verschil dat het 1 zo toe te passen is en het ander meer voeten in de aarden zal hebben.
We puzzelen elke dag weer, gebruiken de methodiek van geef me de 5 om het inzichtelijk te maken. Gebruiken mind mapping voor de jongste op de momenten dat ze wat ruimte heeft om erover te praten. Gebruiken sensorische materialen om spanning af te voeren. En zijn continu alert om nieuwe ontwikkeling en mogelijkheden op te zoeken om ervoor te zorgen dat ze zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkeling, in hun eigen tempo, op hun eigen manier.


Share Button

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.