Dag van de leerplicht

Van de week werd ik erop gewezen dat het 21 maart de dag van de leerplicht is.. Mijn interesse gewekt, dus dacht ga eens snuffelen online… Want jawel er zijn zelfs acties e.d. vol goede moed begon ik met lezen. Maar de focus lag vooral op op tijd naar school komen, niet buiten de vakanties op vakantie en spijbelen. Eigenlijk niets over die thuiszitter die geen passend plekje heeft of die thuiszitter die niet meer naar school durft. Die thuiszitter die bij de gedachte aan school al weer een terugval heeft in gedrag en angst. Die thuiszitter die met een goed iq toch niet tot leren komt. Zoekend naar plekjes voor deze kinderen stuit je op onbegrip, onwetendheid, tegenwerking en wachtlijsten. Behandelplekken die internaliserend en externaliserend noodgedwongen bij elkaar moeten zetten maar ook veel vooral groepsgewijs werken… Tja als een groep mogelijk was dan was die klas ook een stuk minder eng.
Maar waar ik het meest tegenaan liep is toch wel de geschiedenis van de leerplicht, waarom is die nu in het leven geroepen? Omdat iedereen in de klas moet zitten ? Nee… De leerplicht kwam er om alle kinderen het recht op onderwijs te geven, het werd een plicht als teken naar de volwassenen zodat die niet konden kiezen voor werk maar wel hun kind naar school moesten laten gaan.. Iets tussen toen en nu heeft de waarde van het leerrecht beschadigd, in plaats van leerplichtambtenaren die meedenken aan hoe onderwijs wel.moet, kan je zomaar een leerplichtambtenaar treffen die met veilig thuis en ondertoezichtstelling dreigt omdat een kind angstig of niet, beschadigd of niet, gewoon dat klaslokaal in moet. Ik vraag me.oprecht af wat diezelfde ambtenaar doet als zijn of haar kind krijsend aan de trapleuning hangt omdat hij/zij niet naar school durft. Wat zou die ambtenaar doen als zijn of haar kind elke dag roept; ” ik ga liever dood dan naar school” en dit ook meent.
Kunnen we terug naar die basis, denkend vanuit het recht om te leren, met daarbij de kennis en eissen van nu, en zo tot een plek komen, met budget, waar onderwijs passend gemaakt kan worden aan de behoeftes an deze kwetsbare kinderen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Share Button

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.